26 - 30 oktober - Reisverslag uit Jaisalmer, India van JessicaIndia - WaarBenJij.nu 26 - 30 oktober - Reisverslag uit Jaisalmer, India van JessicaIndia - WaarBenJij.nu

26 - 30 oktober

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg

02 November 2014 | India, Jaisalmer

Hoi lieve allemaal, weer even een berichtje uit het prachtige India!
Omdat er zoveel dagen tussen zitten nu, vat ik alles even goed samen, anders zijn jullie morgen nog niet klaar met lezen haha.

26 oktober 2014

Vandaag is de een naar laatste dag dat Pankaj in Jaisalmer is. Daarna gaat hij samen met zijn vrouw terug naar Barmer. Zij zal wel blij zijn, hij wordt ongeveer 100 x per dag gebeld wat hij aan het doen is, met wie en waarom. Zoals veel vrouwen hier doen. Mannen gaan werken en op pad en vrouwen zitten thuis om voor het huis en de kinderen te zorgen.

Na het ontbijt gingen we naar Pankaj zijn huis, even iedereen gedag zeggen. Als je aangeeft dat je ongeveer met een uur weg moet, vanwege een afpraak dan kun je er van uit gaan dat ze je met minimaal 2 uur pas laten gaan. Haha en nee zeggen tegen eten is ook niet mogelijk. Ik zal zo vol, ze bleven maar opscheppen, chapati's erbij leggen en zeggen hoe goed dit voor me is.

Omdat ik veel pijn heb, ging ik toch voor controle even naar de arts terug. Ik voel me opzich heel prima en geniet met volle teugen! Maar het is misschien na alles wel goed om te vertellen, me gezondheid is niet zo goed.
Ik zit hier bij een echte Indiaanse arts, ik wordt 2 tot 3 keer per dag behandeld, en alles gaat als ik ook goed mee werk goed komen. Ik wil verder niet teveel hierover vertellen, maar dat kunnen jullie me altijd vragen!

Na een middagdutje van een paar uur, zijn we in de avond naar het meer geweest. Het is zo mooi, door de lichten van de tempels en de muren komt het als een glinstering in het water. We kunnen hier uren zitten staren naar het water. Het is nogsteeds veel te warm, rond de 35 grade.
Omdat het al laat werd en er geen tuk tuk terug was, moesten we lopen. Het is ongeveer 20-25 minuten lopen, maar wel heel leuk! Want het is de gehele shoppingstreet die je door moet lopen, en zoals iedereen weet, heb ik daar geen moeite mee! haha

27 oktober 2014

Tja, vandaag is dan toch echt helaas de laatste dag dat Pankaj hier is.
We gingen weer lunchen bij hun thuis. Het is een heel groot huis, in de begrippen hier een heel duur huis.
Ik was eerst nog samen met Manish bij hem in de shop aan het helpen, Henriette was al met Pankaj weg.
Ondanks dat Manish doof is en niet kan praten, voeren we dmv gebarentaal hele gesprekken. Hij leert mij heel veel.
Het is inspirerend hoe hij omgaat met klanten en hoe de klanten op hem reageren.

Het is vandaag weer heerlijk weer, te warm om ver te lopen. Daarom pakte we de motor om naar het huis te gaan van de familie van Pankaj. Henriette en ik hebben totaal geen zin in weer rijst met dal en chai. Maar je komt er hier niet onderuit. Soms is het lachwekkend. Henriette en ik trekken de leukste koppen als we iets niet lekker vinden. Ook zitten we in het nederlands te praten met elkaar hoe ontzettend vies we het vinden en 'kom op in je hand, je mond en snel doorslikken.' En als ze dan vragen wat we er van vinden 'very nice, thank you so much.' Want zo zijn we dan ook wel weer! haha

Na de lunch moest in terug naar de dokter. Vandaag geen verbetering, daarom accepressuur behandeling. Ik vond het vreselijk. Wat een rot gevoel zeg al die naaldjes in me vingers. Ik wilde echt niet, maar ik moest! Als ik er beter van wordt, graag!

In de namiddag hebben we onze loombandjes erbij gepakt en zijn lekker op de rooftop armbandjes gaan maken. Deze maken we voor de 12 vrouwen die we hebben uitgenodigd voor donderdag ladiesday!
De jongens van het hotel vinden het zo interessant, elke keer als we een bandje af hadden was die weg. Later zagen we elke medewerker met een bandje lopen. Tjaa.. waarom ook niet! Niks vragen, maar wel bedanken! Zo gaat dat hier! haha.

28 oktober 2014

Vandaag hebben we besloten dat we een rustdag nemen. Lekker ontbijten, lunchen en dineren op de rooftop. Genieten van de rust daar. We hebben gepraat en ontzettend veel gelachen. We hebben het heel gezellig samen.
Als wij iets bestellen in het hotel, bijvoorbeeld drinken of eten, weten ze al precies wat we willen.
Als we opstaan krijgen we direct onze koffie. Henriette black coffee en ik milk coffee.
Als ontbijt eigenlijk altijd toast met jam, een gekookt ei en verse juice.
Het avond eten rijst voor Henriette en ik een soort noodles, en alles zonder spicey.
Ook vandaag hebben we nergens om hoeven vragen, alles werd geserveerd precies zoals wij het graag hebben. Ze vertellen ons dat ze het zo gezellig met ons hebben en zo dankbaar zijn. Het is echt een bijzonder hotel met bijzonder personeel!

In de nacht ben ik naar de top van het hotel gegaan. Hier heb ik weer lekker op een mattras naar de sterren kunnen kijken. Alle sterren weer precies op dezelfde plek.
In de verte hoor je de honden met elkaar spelen en af en toe hoor je een koe. Boven me langs vleermuizen, die je hier overal ziet hangen en ruikt!

29 oktober 2014

Vandaag hebben we afgesproken met Mahesh. We zijn naar de winkels geweest. Voor de ladiesday willen we elke vrouw een kadotje geven.

Mahesh kent elke winkel en heeft overal vrienden, dus krijgen onze spullen daardoor voor lokale prijzen.
Omdat het een dag wordt met makeup, nagelstyling en gezichtsverzorging, mijn projectje, moeten we bijpassende gifts hebben. We besloten een toilettas te vullen voor elke vrouw met nagellak, cremetjes, armbandje en nog wat klein spul.

De winkel waar we onze toilettasjes wilde kopen is in de zijstraat van de shoppingstreet. Een klein winkeltje achteraf.
Toen we er aankwamen stonden er 4 vrouwen in de winkel. De winkel is misschien 2 bij 2 vierkante meter. Na ongeveer een half uur-uur wachten tot deze vrouwen klaar waren konden wij de winkel in.
We hebben super leuke spulletjes gekocht.

Het is zo een bijzondere plek, ook buiten het fort, Jaisalmer zelf, is het zo mooi. De geuren zijn zo typisch. Het is hierbuiten wel minder schoon. Hier is de goot naast de stoep het toilet en zijn de mensen minder rijk.

30 oktober 2014

Eindelijk, vandaag is de dag van mijn projectje. LADIESDAY!
Om half 9 hadden we afgesproken bij Dr Giri, hij en zijn vrouw helpen ons vandaag. Asha heeft al haar vriendinnen en familie uitgenodigd voor deze dag.

We begonnen met een behandeling voor mijn gezondheid, gelukkig vandaag geen naaldjes, ik ben te bang.
Hierna kregen we ontbijt van hun. Het is een leuk huisje, heel klein maar toch wel heel knus. De muren zijn paars en de kasten zijn gemaakt in het steen met daarvoor een soort houten deurtjes.
De badkamer is niet erg luxe, zoals niet veel hier. Maar ik ben er achter gekomen, dat dat allemaal ook helemaal niks uitmaakt!
Op de grond ligt een kleed, hier wordt op gegeten. Gezellig met zijn vieren aten we rijst met soort saus.
We hadden afgesproken om om 12 uur naar de locatie te gaan. Henriette en ik gingen naar het hotel om onze spullen te pakken. Zoals wij zijn, stonden we om 12 uur helemaal klaar. Maarja, we hadden het kunnen weten, om 13uur waren Giri en Asha er nog niet.
We kunnen ons eraan ergeren, maar daar hebben hun niks van.
Om kwart over 1 kwamen ze er eindelijk aan.
Ik moest achterop bij de man waarvan het huis is waar we onze party gaan houden. Henriette bij Giri.
Na een kleine 5 minuten buiten het fort kwamen we aan bij het huis. Wat is dit een gigantisch huis!
We gingen snel naar boven. Er stonden al 2 tafels en 4 stoelen klaar, hier hadden we om gevraagd.
We hadden zelf een kleed met hollandse print meegenomen en hadden de tafels leuk aangekleed en onze spulletjes neergezet.
Langzaam kwamen de vrouwen binnen lopen. Jeetje wat zien ze er stuk voor stuk prachtig uit, de mooiste kleuren sarees dragen ze!
De party zou duren van 14uur tot 17 uur, omdat ik rekening moet houden met me rust. Maar om 15uur kwam de laatste pas aan.
Vervolgens kregen we lunch, ooh jeetje, ook dat nog!
We wilde echt beginnen, maar zoals al eerder gezegd, eronder uit komen doe je hier niet.
Het was ontzettend veel en aardappel, rijst, dal, fruit, snacks alles door elkaar heen. Ik kreeg geen hap door me keel. Alsof ze een pot zout op me bord hadden gedaan. Maaaar.. jaja.. 'very nice, thank you very much.' haha
Nou hehe om 15.30 uur konden we dan eindelijk starten. Dachten we.. want eerst kwam er een ceremonie voor Kaka Ji.
Om het respect naar hun te tonen, gaan we hier natuurlijk in mee.
Om 16 uur startte we met de party. Henriette deed de facial. Een reiniging, masker en massage. Ik deed de manicure en nagels lakken.
Het was geweldig, de vrouwen waren zo blij, iedereen had plezier. Tussen door werd er gezongen en ik gaf beauty tips.
Asha kwam met hapjes en drankjes langs en we deden spelletjes tijdens de break. Als je de koning trok tussen de kaarten dan moest je een opdracht uitvoeren. Henriette en ik waren ook aan de beurt, we hebben papagaaitje leef je nog geleerd aan deze vrouwen.
Na een zeer geslaagde dag met heel veel fotos en plezier was het 18.30 uur en tijd om naar huis te gaan.

In Little Tibet zijn we lekker wezen relaxen en optijd naar bed gegaan.

Tot snel! Xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Sept. 2014
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 6664

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2014 - 16 November 2014

Vrijwilligerswerk in Jaisalmer, India

Landen bezocht: