23 tm 25 oktober 2014 - Reisverslag uit Jaisalmer, India van JessicaIndia - WaarBenJij.nu 23 tm 25 oktober 2014 - Reisverslag uit Jaisalmer, India van JessicaIndia - WaarBenJij.nu

23 tm 25 oktober 2014

Door: Jessica

Blijf op de hoogte en volg

26 Oktober 2014 | India, Jaisalmer

23 oktober 2014

Vandaag is het dan eindelijk zover! DIVALI!
We hebben een uitgebreid ontbijt genomen. Pannekoeken met chocolade, fruit, toast, koffie, eitjes en nog veel meer lekkers.
We moesten om 10 uur bij de Bangh shop zijn. We gingen vandaag helpen, vanwege de vakantie en Divali is het extra druk. Overal staan kraampjes met vuurwerk, bloemenkransen en stickers.
Henriette en ik stonden bij het vuurwerk, samen met een van de zonen. Hij is ongeveer 10 jaar oud en is een van de kindjes die ik heb leren zwemmen.
In het Hindi vertelde ik elke voorbijgaande klant over de prijzen van ons vuurwerk.
Er kwamen steeds mensen langs, ze vonden het erg bijzonder een westers meisje bij een kraampje aan het werk. Iedereen wilde met me op de foto. Op een gegeven moment ging ik er 10 rupee voor vragen, ik kreeg het nog ook! haha ongelofelijk.
Vervolgens ben ik bij de bloemenkransen gaan helpen. Bij elke krans een handje lotus geluksbladeren. Het was ontzettend druk. Maar zo leuk!
We waren met in totaal 8 personen aan het werk. Ieder kraampje 2 personen. Al die versiering en al die bloemen gaven zoveel kleuren. Ik voelde me echt vrolijk en opgewekt daardoor.

Na drie uur hard werken, uiteraard voor niks, was het tijd voor een goede lunch. We gingen lekker eten in Jaisal Italy. Ik had een fruitsalade besteld. Alles wordt vers van de markt gehaald, zo lekker!

Het is tijd om naar het hotel te gaan, even opfrissen en eindelijk me make up en haar doen, me jurk aan en een feestje maken.
Ik had me haar vast, opgerold en vastgemaakt met witte rozen klemmetjes. Deze matchen goed bij me jurk die wit met goud is. Ik voelde me eerst ongemakkelijk. De jurk die ik aan had zou ik in Nederland natuurlijk nooit dragen. Toen ik beneden de trap af kwam stond daar zo ongeveer het hele hotel op me te wachten.
Ik voelde me zo ongemakkelijk, iedereen vond het mooi zeiden ze. En waarom ik niet eerder in India ben gekomen, voor iedereen al is getrouwd, haha.
Nadat iedereen me heeft kunnen aanstaren en ik zo ongeveer een hele fotoshoot heb gedaan met ze konden we eindelijk weg.
Fijn in een tuk tuk lekker snel naar Pankaj zijn huis.
Hier kwamen we samen om Chai te drinken en elkaar happy Divali te wensen.
Iedereen op de foto, want dit zijn die momenten die je graag terug wilt zien!
De moeder, tante en zus van Pankaj heeft een uitgebreid diner gekookt voor Henriette en mij. Deze kregen we mee in tassen, potten en bakken.
Ohje, daar konden we, op de scooter met die jurk terug naar het hotel.
Het was echt naar, iedereen keek me nog erger aan als normaal en mensen nemen spontaan fotos.

In het hotel hadden de jongens al boven op het terras een speciale hoek gemaakt. Niemand anders mocht hier komen. Een tafel gedenkt en een mooie zit gecreeerd.
We hebben hier heerlijk en gezellig kunnen genieten van het eten.
Oopma, rijst, dal, aardappels, chapati en cola.
Vanwege Divali, het lichtjesfestival, is er heel veel vuurwerk. Van harde knallen tot prachtig vuurwerk wat lijkt op diamantjes.
We hadden deepak, een soort schaaltjes met olie en een lontje, deze stonden op het muurtje. Het was zo een mooi moment. Ik zou willen dat deze dag nooit stopt.

Omdat die jongens alleen maar aan het werk zijn en dus met zulke bijzondere momenten niet met hun familie kunnen zijn, probeerde wij veel tijd met ze door te brengen.

Door de warmte en dan ook het vuurwerk leek het alsof het zelfs savonds nog 45 grade was.

Ondertussen is het al 1.30 uur in de nacht en toch echt tijd om deze mooie dag af te sluiten.

24 oktober 2014

Vandaag stonden we iets later op. We hadden afgesproken om half 9 te ontbijten. Lekker in me joggingpak lag ik op de bedden van het dakterras. Vandaag hebben we even een luie dag gehad.
In de ochtend moest ik naar Dr Giri, controle. Helaas het gaat iets beter, maar nog niet erg goed. Ik moet me medicijnen dubbel innemen.
Ik heb veel pijn en lig het liefst alleen maar.
Omdat ik vandaag niet erg lekker was zijn we niet weg geweest. Ik had afgesproken met Pankaj op pad te gaan om te shoppen, maar ik ben heerlijk in slaap gevallen.

25 oktober 2014

Vandaag al vroeg op. We gaan touren! Pankaj is onze prive gids. Hij heeft alle papieren, maar doet er eigenlijk niks mee. Ontzettend zonde.
Om 8u stond het ontbijt al klaar voor ons in het restaurant. Om half 9 stond Pankaj klaar. We begonnen met de eerste tempel, de Jain Temple.
Een tempel gemaakt van 6666 met uit steen handgehakte figuren. Het is een prachtige tempel met mooie kleuren. Hij bestaat uit 3 delen. Elke ochtend gaan de lokale mensen naar deze tempel.
We gingen weer verder, de volgende sightseeing was een uitzicht over de stad. Kon ik hier maar de rest van me leven doorbrengen!
Natuurlijk, vanwege de vakantie hier zijn er veel toeristen van eigen land. Deze willen allemaal met ons op de foto, zo komen we toch nooit toe aan onze tour.. haha.
De een naar de andere tempel en mooie straatjes om vervolgens bij het paleis te komen. We kochten een kaartje en konden naar binnen. WAUW! zo mooi, maar ook zo aangrijpend. Je komt hier binnen in een stuk geschiedenis, die helaas nog steeds gaande is.
Boven in het paleis kwamen we op een balkon met uitzicht op het plein van ons hotel.
We gingen verder met de tour buiten het Fort. We liepen door straten heen waar de weg was afgezet door koeien. Ik kreeg het ervan op me zenuwen.
We gingen heerlijk lunchen bij een restaurant op het plein. Wat een uitzichten allemaal. Vanaf hier kun je het Fort goed zien. Vandaag besef ik nog meer hoe bijzonder deze plek is.

Om 17.00 uur hadden we een afspraak met Vinad, een man die een eigen organisatie in Jodhpur heeft. Het was een interessant gesprek en we zijn bezig of we eventueel bij hem langs kunnen gaan om te kijken op zijn school.

De indiaanse touristen in het hotel zijn zo ongelofelijk gemeen. Omdat zij geld hebben en kunnen reizen denken ze dat ze meer zijn als de jongens die werken in het hotel.
Voor elke lepel, elk drinken, elk dingetje lieten ze de jongens lopen. Ze maakte er een grote bende van die ze niet opruimden. Het was hard om te zien hoe er met ze wordt omgegaan. Vooral omdat ze naar ons toe kwamen dat ze niet goed behandeld worden, dus het ook zo voelen.

Gelukkig zijn wij er ook en kunnen wij laten zien hoe ontzettend wij hun waarderen!

Na lekker gegeten te hebben in Little Tibet is het tijd om deze dag redelijk optijd af te sluiten.

Slaap lekker en tot snel! x


  • 28 Oktober 2014 - 15:06

    Winny:

    Lieve Jes, wat is het elke keer weer heerlijk om jouw verslagen te lezen. Wat maak jij mooie maar ook minder mooie dingen mee. Ik hoop dat het snel beter gaat met jouw gezondheid!!
    Het is geweldig wat je daar doet, dus je mag TROTS op jezelf zijn!!

    Liefs Win

  • 29 Oktober 2014 - 15:48

    Oma Ria:

    hallo lieve Jess,heb net al je verslagen gelezen ,heb tijd nodig om dat te verwerken ,
    heb je blog van Win doorgekregen,
    Ik snap dat ,t geweldig voor je is maar pas goed op je zelf.
    heel veel liefs en ,n dikke kus van opa en mij doei .

  • 01 November 2014 - 17:20

    Oma.ria:

    Hoi Jess,hebben vandaag je kaart gehad heel leuk,ben jaloers zitten hier in de kou en dan is ,t nog ,n mooie dag kan je niet wat warmte naar ons sturen,maar als ik je lach zie en hoe je geniet is dat al warmte genoegkrijg morgen van je vader weer ,n paar foto,s leuk.
    heb alles gelezen wel heftig hoor.
    hoe gaat ,t met je buikpijn hoop beter.
    kind geniet loveyou opa en ik xxxx

  • 06 November 2014 - 13:07

    Petra:

    Lieve jes
    Wat maak je veel mee hele leuke dingen en ook minder leuke dingen
    Ik hoop dat je wat beter gaat voelen doe je rustig aan
    Veel liefs petra xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 23 Sept. 2014
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 6666

Voorgaande reizen:

09 Oktober 2014 - 16 November 2014

Vrijwilligerswerk in Jaisalmer, India

Landen bezocht: